środa, 30 stycznia 2013

Klopsiki wieprzowo-gryczane w pomidorowym sosie


Przepis na "gryczanki" poleciła mi koleżanka. W przepisie zmieniłam tylko rodzaj mięsa - indyka zastąpiłam wieprzowiną. Bardzo smaczne klopsiki, więc teraz ja polecam go moim blogowym gościom! :D


Gryczanki z pomidorowym sosem


Składniki:
0,5 kg mięsa mielonego z łopatki wieprzowej
1,5 szklanki ugotowanej na sypko kaszy gryczanej prażonej
1 cebula
1 łyżka masła sklarowanego
1 jajko
sól
pieprz
bułka tarta – tylko do obtaczania
olej do głębokiego smażenia


Wykonanie:
Cebulę obrałam, drobno posiekałam i zeszkliłam na maśle. Przestudziłam.
Mięso mielone jeszcze raz zmieliłam razem z zeszkloną cebulą i ugotowaną, przestudzoną kaszą gryczaną. Do masy dodałam jajko, sól i pieprz do smaku, bardzo dokładnie wyrobiłam. Z masy, wilgotnymi dłońmi, uformowałam kuleczki wielkości orzecha włoskiego, obtoczyłam je w bułce tartej.
Kuleczki usmażyłam na rumiano. Osączyłam na papierowym ręczniku. Najlepiej smakują podane z sosem pieczarkowym, grzybowym lub pomidorowym. Ja podałam z domowym pomidorowym – przepis poniżej :)


Domowy sos pomidorowy


Składniki:
1 duża cebula
ząbek czosnku
łyżka masła sklarowanego
0,5-1 kostka bulionu warzywnego
puszka 800 g pomidorów pelati bez skóry w soku pomidorowym (krojonych lub w całości)
pieprz
cukier
słodka lub ostra papryka mielona
opcjonalnie 50-100 ml wytrawnego białego wina


Wykonanie:
Cebulę pokroiłam w kosteczkę, zeszkliłam na rozgrzanym maśle, pod koniec dodałam drobniutko posiekany czosnek i smażyłam przez chwilkę uważając, aby się nie przypalił, bo wtedy robi się gorzki. Dodałam pomidory wraz z zalewą, a kiedy się zagotowały, wkruszyłam kostkę warzywną (ja nie lubię mocno solić, więc zużyłam tylko połówkę) i wlałam wino. Wszystko razem gotowałam, aż sos się trochę zagęścił (kilkanaście minut). Zmiksowałam go, ale tak, że pozostały wyczuwalne kawałeczki cebuli. Doprawiłam pieprzem, cukrem i mieloną papryką. Jeśli sos ma być dodatkiem do makaronu, warto dodać trochę ziół np. bazylię lub oregano.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Przy komentarzu zostaw swoje imię, w odpowiedzi łatwiej będzie mi się do Ciebie zwracać :)

Podziel się fotką dania przygotowanego według mojego przepisu na adres e-mail edyta2204@gmail.com, a z przyjemnością zamieszczę ją w albumie na fb :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...