piątek, 8 lutego 2013

Domowe zacierki - przepis podstawowy


Moja babcia często gotowała mi zacierki na mleku, uwielbiałam patrzeć jak zgrabnie idzie jej skubanie ciasta. Oczywiście czynnie uczestniczyłam w ich formowaniu, starając się jej dorównać :)
Teraz "domowe" zacierki można po prostu kupić w pierwszym lepszym sklepie, ale gwarantuję, że nie dorównują takim zrobionym własnoręcznie.


Domowe zacierki


Składniki:
ok. 4 łyżek mąki pszennej – ilość jest zależna od wielkości jajka
1 nieduże jajko – ja miałam takie od zaprzyjaźnionego posiadacza niosek
szczypta soli
odrobina mąki do przesypania zacierek


Wykonanie:
Mąkę przesiałam do miseczki, posypałam szczyptą soli, rozgarnęłam na boki tworząc wgłębienie, w które wbiłam umyte wcześniej jajko. Zarobiłam widelcem, a następnie ręką wyrobiłam elastyczne, dość twarde ciasto. Palcami wskazującym i kciukiem skubałam nieduże kawałki ciasta jednocześnie je wałkując. Gotowe zacierki wrzucałam do talerzyka, przesypując niewielką ilością mąki, żeby się ze sobą nie pokleiły. Takie zacierki są doskonałym dodatkiem do zupy mlecznej, kartoflanki oraz przeróżnych jarzynowych. Ja wrzucam je do zupy pod sam koniec i gotuję tylko do chwili wypłynięcia, bo lubię kiedy są al dente.





19 komentarzy:

  1. Ojeej, jak ja dawno nie robiłam z mamą takich zacierek! Musze ją chyba na to namówić :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jutro gotuję zacierki na mleku! Moja Babcia takie robiła do różnych zup.Przepisy na Twojej stronie są takie,że zaraz chciałoby się brać do roboty.Serdecznie pozdrawiam. Zosia

      Usuń
    2. Dziękuję Zosiu za bardzo miłe słowa i również serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Spróbowałem. Naprawdę polecam wszystkim

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za skorzystanie z przepisu i polecenie :)

      Usuń
  3. Ja to gotuje w mleku i powstaje mi taka zupa mleczna

    OdpowiedzUsuń
  4. kocham zacierki , jak mój tata...

    OdpowiedzUsuń
  5. zamiast skubać ciasto ścieram je na grubym tatku. ładniej wygląda i tak samo smakuje.. no i szybciej je można zrobić

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście szybciej, ja jednak wolę skubane :)

      Usuń
  6. Pysznie, bardzo fajny przepis ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bede gotowac, bo moj Tatko o nie prosi, poniewaz moja Mama jak zyla to czesto je robila. Pozdrawiam i dziekuje za przepis
    a moze masz przepis na lane kluski

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na lane kluski potrzeba jajko, mąkę i szczyptę soli. Ilość mąki zależy od wielkości jajka, myślę, że około pełnej łyżki powinno wystarczyć. Zawsze sypię "na oko", ale proponuję mieszając dodawać mąkę stopniowo. Ciasto powinno być dość gęste, ale jeszcze lejące. Ja wylewam strużką prosto z kubeczka, w którym ucierałam, ale można je przelać przez lejek, albo wyciskać z woreczka foliowego z małą dziurką. Ta ostatnia metoda jest dość ryzykowna, bo woreczek może pęknąć i zrobi się jedna wielka kluska :)
      Ciasto wylewamy na gotujący płyn (mleko, rosół, wodę) i cały czas mieszamy. Kluski bardzo szybko wypływają na powierzchnię. Gotujemy dosłownie chwilkę.
      Powodzenia :)

      Usuń
  8. Właśnie teraz robię zacierki z 8 jaj. Mąka kukurydziana, gryczana, żytnia, owsiana, nie mogę jeść mąki pszennej. Dodaję 3 łyżki oleju, sól. Ucieram na grubym tarle mocno dociskam ciasto i suszę. Używam do zarzucania wielu zup. Dość pracy, ale wystarcza mi na długo. Warto poświęcać swój cenny dbając o smak i zdrowie, którego nie kupimy za żadne bogactwo. Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetny pomysł, wypróbuję przy okazji. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Moje zacierki to mąka i zimna woda .Wodę dodaję stopniowo aż połączy się z mąką .Są wtedy miękkie. Robiłam z jajkiem i były twarde.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co kto lubi ;)
      My wolimy jak czuć zacierkę pod zębem. Nie lubimy miękkiego makaronu :)

      Usuń

Przy komentarzu zostaw swoje imię, w odpowiedzi łatwiej będzie mi się do Ciebie zwracać :)

Podziel się fotką dania przygotowanego według mojego przepisu na adres e-mail edyta2204@gmail.com, a z przyjemnością zamieszczę ją w albumie na fb :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...