sobota, 14 grudnia 2013

Pieczona peklowana szynka

Pierwszy raz w życiu peklowałam mięso. Do zalewy włożyłam szynkę i polędwiczkę wieprzową. Polędwiczkę usmażyłam na obiad w towarzystwie dużej ilości cebulki, zaś szynkę postanowiłam upiec. Wyszła cudowna - soczysta, różowiutka, pachnąca przyprawami, jednym słowem pycha :)
Wprawdzie skurczyła się nieco podczas pieczenia, ale i tak było czym się delektować.
Mięso musi leżeć w zalewie 7-9 dni, więc jeśli się pośpieszycie, jeszcze dacie radę przygotować na Święta smakowitą domową wędlinkę, powodzenia! :)





SKŁADNIKI:
1 kg odtłuszczonej szynki wieprzowej w jednym kawałku – do peklowania nadprogramowo dołożyłam jeszcze polędwiczkę wieprzową
łyżka smalcu


ZALEWA:
1,25 litra wody (5 pełnych szklanek)
1/2 łyżeczki mielonego pieprzu
1 łyżeczka majeranku
liść laurowy
2 ziela angielskie
4 ziarna jałowca
2 goździki
1/3 łyżeczki nasion kolendry
szczypta tymianku
5 g saletry potasowej
10 dag soli
1/2 łyżeczki cukru


PONADTO:
strzykawka z igłą o średnicy 1 mm
siatka do wędlin



WYKONANIE:
Wodę, pieprz, majeranek, liść laurowy, ziele angielskie, jałowiec, goździki, kolendrę i tymianek umieścić w rondlu, doprowadzić do wrzenia i gotować na małym ogniu pod przykryciem przez 10 minut.
Wystudzić, dodać saletrę potasową, sól i cukier, dokładnie wymieszać do rozpuszczenia soli.
Mięso opłukać, osuszyć papierowym ręcznikiem.
Strzykawkę napełnić 20 ml zalewy, i wstrzyknąć w mięso dość gęsto go nakłuwając.
Mięso ułożyć (najlepiej w szklanym lub kamionkowym naczyniu), zalać pozostała zalewą tak, aby było całkowicie przykryte. Nakryć przykrywką i wstawić do lodówki lub inne chłodne miejsce. Temperatura powinna wynosić 4-8 stopni.
Mięso trzymać w zalewie 7-9 dni, co 2-3 dni obracać je, aby się równomiernie zapeklowało.
Po tym czasie mięso dokładnie osuszyć z zalewy, włożyć je do siatki.
W naczyniu do zapiekania z przykrywką rozgrzać łyżkę smalcu, ułożyć na nim szynkę, przykryć naczynie i wstawić do piekarnika rozgrzanego do 200 stopni z termo obiegiem.
Piec pod przykryciem 1,5 godziny, co 15 minut mięso odwracać i polewać wytworzonym sosem.
Po upieczeniu wystudzić i zdjąć siatkę.












21 komentarzy:

  1. Ciekawy przepis - muszę wypróbować :) Jest jeszcze czas więc spróbuję według Twojego przepisu :) Pozdrawiam pięknie:)
    Małomiasteczkowa Pani Domu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bilciu, powodzenia! Życzę oby udała się tak jak moja! Mam nadzieję, że będziesz zadowolona :)

      Usuń
    2. Wszystko bardzo pieknie zycze smacznego ale bez tej saletry nie mozna?, nie mysle ze to jest naturalna przyprawa. Spruboje to ale bez saletry I mysle ze bedzie tez taka pyszna, bo po co sie zatruwac I tak jemy bardzo duzo chemi.

      Usuń
    3. Nie wiem jak uda się bez saletry, ale życzę powodzenia :)

      Usuń
  2. eli_555

    Edyto ja mam sól peklową i zastanawiam się ile jej dodać. Czy 50 gram wystarczy,czy muszę próbować zalewę,żeby była dość słona?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Elu, trudne pytanie... nie stosowałam jeszcze soli peklowej, ale mam w domu opakowanie i zamierzam go użyć w celu przetestowania. Na opakowaniu jest informacja, żeby 50 g soli rozpuścić w 0,5 litra wody i ma to wystarczyć na 2,5 kg mięsa. I nic nie piszą o nastrzykiwaniu, tylko zalaniu i peklowaniu przez 14 dni. Ja na swoje 1,25 litra wody dałam 10 dag soli kuchennej i wędlina być dobrze słona, ale mięsa miałam tylko 1,5 kg, a zalewy nie próbowałam i nie wiem jak powinna smakować (nastepnym razem dam soli troszkę mniej).
      Nie wiem jak Ty postąpisz, ale ja będę sie trzymać wskazówek na opakowaniu i mieć nadzieję, że nie zepsuję mięsa. Pozdrawiam serdecznie i życzę powodzenia :)

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. Sama się zdziwiłam jak zobaczyłam ten kolorek :)

      Usuń
  4. Edytko kochana ratuj,nie mam piekarnika z termoobiegiem,wobec tego w jakiej temperaturze i jak długo piec szynkę,czy wystarczy 180 stopni,na dolnej grzałce,powyżej tej temperatury mój piekarnik piecze na dwóch grzałkach,a nie chce żeby wyszedł suchy kapeć.POZDRAWIAM Małgosia z Lublina.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małgosiu, mój piekarnik nie ma opcji pieczenia bez termoobiegu, dlatego zawsze piekę tylko z nim.
      Ogólnie przyjmuje się zasadę, że bez termoobiegu temperatura piekarnika powinna być około 20 stopni wyższa niż z termoobiegiem. Obawiam się, że 180 stopni może być troszkę za mało. Pod przykryciem szynka raczej nie powinna wysuszyć się na wiór. A w jakiej temperaturze zawsze pieczesz mięso?

      Usuń
    2. właśnie w 180 stopniach,może trzeba piec po prostu dłużej?,Małgosia

      Usuń
    3. To pewnie będziesz musiała piec dłużej, ale przecież zawsze można nakłuć i sprawdzić czy jest miękka. Jeden piekarnik drugiemu nierówny, każdy piecze inaczej.
      Mam nadzieję Małgosiu, że szynka Ci się uda. Daj proszę znać jak wyszła.
      Pozdrawiam cieplutko :)

      Usuń
  5. Witam dziś chcę zapeklować szynkę ale nie mam saletry tylko sól peklową to zamiast 10 dag.zwykłej soli to dać 10 dag.soli peklowej czy będzie dobrze proszę o radę.Pozdrawiam Kasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Kasiu, w przypadku soli peklowej proponuję zachować proporcje podane na opakowaniu. Ja stosowałam 50 g soli peklowej na 0,5 litra wody i 1,25 kg mięsa, tak jak w tym przepisie
      http://kuchennezapiskiedyty.blogspot.com/2014/12/peklowana-szynka-pieczona-w-papryce-i.html
      pozdrawiam :)

      Usuń
  6. Dziękuję za odp.

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam szyneczka wyszła bardzo smaczna z tym że piekłam ją w rękawie i skróciłam czas pieczenia do 1,20 i to wystarczyło jeszcze raz dziękuję za przepis.Pozdrawiam Kasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę Pani Kasiu i dziękuję za skorzystanie z przepisu :) Pozdrawiam cieplutko

      Usuń
  8. Wygląda świetnie i apetycznie.
    Tylko jestem zdania ze skoro robię wędlinę własnoręcznie to nie po to żeby sobie dokładać własnoręcznie chemię (5 g saletry potasowej) wystarczy sól.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ma Pani rację, bez saletry jest dużo zdrowsza. Ale i tak ta odrobina saletry to dużo mniej niż wszystkie dodatki zawarte w kupnych wędlinach.

      Usuń
  9. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń

Przy komentarzu zostaw swoje imię, w odpowiedzi łatwiej będzie mi się do Ciebie zwracać :)

Podziel się fotką dania przygotowanego według mojego przepisu na adres e-mail edyta2204@gmail.com, a z przyjemnością zamieszczę ją w albumie na fb :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...