środa, 18 grudnia 2013

Piegusek ze skórką pomarańczową i czekoladową polewą

W każdym miejscu, w którym zakotwiczam na dłużej, zostawiam cząstkę siebie, i nie wiem czemu wydaje mi się, że jeśli je odwiedzę za kilka lat, to zastanę w takim samym stanie. Lubię odwiedzać te miejsca. Właśnie wczoraj przydarzyła mi się taka „podróż sentymentalna”. Z przyjemnością stwierdziłam, że niewiele się zmieniło, i wszystko byłoby dobrze, gdyby nie jedno małe ale… Wstąpiłam do małej piekarenki, w której przez lata kupowałam pyszne bułeczki maślane z marmoladą, niekiedy nawet specjalnie w tym celu wysiadałam z autobusu. Jakież było moje rozczarowanie, kiedy nie znalazłam ich na półce. Pani sprzedawczyni stwierdziła: „cóż się dziwić? Nowy właściciel, nowe bułeczki. Kiedyś były ślimaczki, teraz kokardki.” Oczywiście kupiłam jedną i wgryzłam się w nią tylko co przekroczywszy drzwi piekarni. I… rozczarowanie: nie to ciasto, nie ta marmolada, nie ten smak. O gramaturze i cenie nawet nie wspomnę.

Dlatego po powrocie do domu na pocieszenie upiekłam ucieranego pieguska ze skórką pomarańczową (ukłon w stronę męża, który ją uwielbia) i polewą czekoladową. Fotki wyszły nieciekawie, bo światło dzienne mi uciekło, ale ciasto naprawdę smaczne, szczególnie dla amatorów keksów.






CIASTO:
1,5 szklanki mąki pszennej  + 1 łyżka do skórki pomarańczowej – u mnie tortowa
szklanka suchego maku
czubata łyżeczka proszku do pieczenia
szczypta soli
20 dag miękkiego masła
szklanka cukru – w tym 1 łyżka do utrwalenia piany z białek
5 jajek
zapach pomarańczowy
10 dag sorki pomarańczowej smażonej w cukrze


POLEWA:
10 dag czekolady deserowej
4 dag masła


DODATKOWO:
masło i bułka tarta do formy



WYKONANIE:
Keksówkę wysmarować masłem i oprószyć bułką tartą.
Piekarnik rozgrzać do 160 stopni z termoobiegiem (180 stopni bez termoobiegu).
Mąkę przesiać z proszkiem do pieczenia i solą, wymieszać z suchym makiem.
Oddzielić żółtka od białek.
Białka ubić na sztywną pianę pod koniec dodając odebraną z całości łyżkę cukru.
Masło utrzeć z cukrem, a następnie z pojedynczo dodawanymi żółtkami.
Dodać mąkę i zmiksować.
Dodać pianę z białek i delikatnie wymieszać.
Na koniec dodać obtoczoną w łyżce mąki skórkę pomarańczową.
Ciasto przełożyć do przygotowanej keksówki, piec około 50 minut, aż patyczek będzie suchy.
Wystudzić na kratce kuchennej.
Czekoladę razem z masłem rozpuścić w kąpieli wodnej, wymieszać na jednolitą masę i polać wystudzone ciasto.













Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Przy komentarzu zostaw swoje imię, w odpowiedzi łatwiej będzie mi się do Ciebie zwracać :)

Podziel się fotką dania przygotowanego według mojego przepisu na adres e-mail edyta2204@gmail.com, a z przyjemnością zamieszczę ją w albumie na fb :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...