sobota, 13 maja 2017

Chleb na kefirze – bez wyrabiania i wyrastania



Rzadko zdarza mi się zapomnieć o zakupie pieczywa dla rodziny. Tym razem się jednak zdarzyło, a że nikomu nie chciało się biegać do sklepu w późny piątkowy wieczór, a już tym bardziej w sobotni poranek, szybciutko przygotowałam pszenny chleb drożdżowy na kefirze. Wspaniały, bo nie wymagający wyrabiania i wyrastania, z aromatycznie wypieczoną skórką i wilgotnym elastycznym miękiszem. Ja zrobiłam wersję podstawową, ale dodatki w postaci ziół lub różnego rodzaju pestek czy nasionek, są świetnym dodatkiem. Rodzinie bardzo smakował 😃
Inspirację znalazłam tutaj.



SKŁADNIKI:
  • 50 dag mąki pszennej chlebowej typ 750
  • 5 dag świeżych drożdży
  • 250 ml ciepłej wody
  • 25 dag kefiru
  • 2 płaskie łyżeczki cukru
  • 1,5 płaskiej łyżeczki soli
  • czarnuszka do posypania
  • olej do posmarowania formy

WYKONANIE:
Drożdże rozmieszać w dużym kubku z cukrem, łyżką odebranej od całości mąki i 100 ml ciepłej wody, odstawić do wyrośnięcia na kilkanaście minut.
Mąkę przesiać, wymieszać z solą, kefirem, wyrośniętym zaczynem i pozostałą wodą. Składniki muszą się tylko połączyć.
Wymieszane ciasto przełożyć do formy wysmarowanej olejem (u mnie keksówka 21x11 cm), wyrównać powierzchnię i posypać czarnuszką.
Foremkę wstawić do zimnego piekarnika, ustawić temperaturę 180 stopni i piec przez 90 minut. Jeśli wierzch będzie się za mocno spiekać, można go delikatnie przykryć.
Chleb wyjąć z foremki i wystudzić na kratce kuchennej.

2 komentarze:

  1. Rewelacyjny chlebuś do szybkiego upieczenia. Rzeczywiście raz dwa da radę go przygotować, gdy zabraknie pieczywka w domu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moi wcinali go z apetytem, tylko czarnuszka im nie podpasowała. Już szykuję wariacje na jego temat. Teraz spróbuję z mąką orkiszową albo pszenną graham. Zobaczę co mi wyjdzie :)

      Usuń

Przy komentarzu zostaw swoje imię, w odpowiedzi łatwiej będzie mi się do Ciebie zwracać :)

Podziel się fotką dania przygotowanego według mojego przepisu na adres e-mail edyta2204@gmail.com, a z przyjemnością zamieszczę ją w albumie na fb :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...