środa, 3 kwietnia 2013

Zakwas na żur

Nie wiem czemu przez całe lata twierdziłam, że nie lubię żurku, tylko biały barszcz. Oczywiście szłam na łatwiznę i korzystałam z barszczu torebkowego. W tym roku pierwszy dzień Świąt, po raz pierwszy od x czasu spędzałam w swoim domu i postanowiłam z tej okazji ugotować żurek na domowym zakwasie.
Przygotowanie zakwasu jest czynnością tak prostą, że może ją wykonać nawet dziecko. Udanego żurkowania :D



Ja użyłam mąki żytnej typ 720, bo taką akurat miałam pod ręką, ale można zrobić zakwas z mąki tzw. żurkowej, a także razowej typ 2000. 


Składniki:
czubata szklanka mąki żytniej typ 720 – można dać jej więcej, nawet do 25 dag, wtedy ugotowany na zakwasie żur będzie gęściejszy
1 litr przegotowanej letniej wody
2 ząbki czosnku
duży liść laurowy lub 2-3 mniejsze
4 ziela angielskie
piętka chleba razowego


Wykonanie:
Do kamionkowego naczynia wsypałam mąkę, zalałam ją niewielką ilością letniej przegotowanej wody i dokładnie roztarłam tak, aby nie było grudek. Dolałam resztę wody, wymieszałam. Wrzuciłam obrane ząbki czosnku, ziela angielskie i liście laurowe. Na wierzchu położyłam suchą piętkę razowego chleba. Naczynie przykryłam lnianą ściereczką, którą unieruchomiłam gumką recepturką, i odstawiłam je w ciepłe miejsce. Zdarza się, ze zakwas jest już gotowy nawet po trzech dniach, ale mój stał sobie spokojnie 6 dni. Po tym czasie zdjęłam kożuch, który utworzył się na wierzchu, dokładnie wymieszałam, żeby mąka odkleiła się od dna, przecedziłam zakwas przez sito, zlałam go do dużego słoika i odstawiłam do lodówki.
Ta ilość zakwasu wystarcza na ugotowanie około 5 litrów żuru.




1 komentarz:

Przy komentarzu zostaw swoje imię, w odpowiedzi łatwiej będzie mi się do Ciebie zwracać :)

Podziel się fotką dania przygotowanego według mojego przepisu na adres e-mail edyta2204@gmail.com, a z przyjemnością zamieszczę ją w albumie na fb :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...