sobota, 26 września 2015

Prosty biszkopt z jabłkami



Weekend bez ciasta? Nigdy w życiu! Nie mając, po przebytej chorobie zbyt wiele sił na długie stanie w kuchni, zdecydowałam się na prosty, szybki biszkopt z jabłkami. Można go podać nawet osobom na diecie łatwostrawnej lub refluksowej (wtedy warto zrezygnować z proszku do pieczenia), oczywiście w rozsądnej ilości :)


Przy okazji przypomniały mi się dziecinne lata, kiedy ciasto było pieczone tylko na niedzielę, a ponieważ moja Mama nie grzeszyła talentem cukierniczym, zazwyczaj był to właśnie biszkopt z dodatkiem sezonowych owoców. Jak takie ciasto smakowało! Wyczekane przez cały tydzień, wytęsknione, wykonane wspólnymi siłami. Tak, dokładnie wspólnymi siłami, ponieważ jajka były ubijane ręczną trzepaczką, i robiliśmy to wszyscy po kolei, siedząc przy stole w pokoju... Cóż, dzieckiem nie chciałabym znowu być, ale powspominałam z przyjemnością i nostalgią. Mimo wszystko, tamte czasy miały w sobie to COŚ, czego teraz brakuje w rodzinnym życiu.




SKŁADNIKI NA TORTOWNICĘ O ŚREDNICY 24 CM:
  • 4 duże jajka
  • 2/3 szklanki drobnego cukru do wypieków
  • 2 pełne łyżeczki cukru z prawdziwą wanilią
  • 2 łyżki gorącej wody
  • szczypta soli
  • 1 pełna szklanka mąki pszennej tortowej
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
DODATKOWO:
  • 2 średnie jabłka
  • masło i mąka do przygotowania tortownicy
  • cukier puder do oprószenia

PRZYGOTOWANIE:


Tortownicę o średnicy 24 cm wysmarować masłem i oprószyć mąką – ja dno wyłożyłam papierem do pieczenia.
Oddzielić białka od żółtek.
Jabłka umyć, osuszyć, obrać ze skórki, podzielić na ósemki i usunąć gniazda nasienne.
Mąkę przesiać z proszkiem do pieczenia.
Piekarnik rozgrzać do 180 stopni (160 z termo obiegiem).
Żółtka utrzeć na gładką jasną masę z cukrem i cukrem waniliowym.

Pod koniec ucierania dodać gorącą wodę.




Białka ubić na sztywno ze szczyptą soli (końcówki robota muszą być czyste i suche), pianę przełożyć do masy żółtkowej i delikatnie wymieszać szpatułką.





Dodać przesianą z proszkiem mąkę i ponownie delikatnie wymieszać szpatułką, zagarniając ciasto od spodu.




Ciasto przełożyć do przygotowanej tortownicy, wyrównać powierzchnię, na wierzchu rozłożyć cząstki jabłek i od razu wstawić formę do nagrzanego piekarnika.




Piec 35-40 minut, do „suchego patyczka”.




Wystudzić w foremce, po ostudzeniu oprószyć cukrem pudrem.




































4 komentarze:

  1. Mozna zrobic z rabarbarem? Nie bedzie za ciezki? Pozdrawiam...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że spokojnie można użyć rabarbaru, byle nie w ogromnej ilości ;)
      Pozdrawiam

      Usuń

Przy komentarzu zostaw swoje imię, w odpowiedzi łatwiej będzie mi się do Ciebie zwracać :)

Podziel się fotką dania przygotowanego według mojego przepisu na adres e-mail edyta2204@gmail.com, a z przyjemnością zamieszczę ją w albumie na fb :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...